De eerste school week is alweer over - Reisverslag uit Sogndalsfjøra, Noorwegen van Maartje Vries - WaarBenJij.nu De eerste school week is alweer over - Reisverslag uit Sogndalsfjøra, Noorwegen van Maartje Vries - WaarBenJij.nu

De eerste school week is alweer over

Blijf op de hoogte en volg Maartje

22 Augustus 2017 | Noorwegen, Sogndalsfjøra

Zoals beloofd nu meer over de tripjes die ik vorige week donderdag en vrijdag heb gehad. Maar ook met de tripjes van de afgelopen dagen.

Donderdagochtend zijn we om 8 uur de bus ingestapt waarmee we naar Krosbu zijn gereden. Waar we een nacht zijn verbleven. Hier hebben we onze spullen neer kunnen leggen. Voor we met de bus naar de grotten zijn gereden. Vanaf daar zijn we naar 2 verschillende grotten gelopen. Deze waren goed te doen en niet te smal ook al moest je wel op sommige plekken goed bukken om door de gaten te komen. Daarna reden we terug richting Krosbu en was het tijd om een langere wandeling te maken langs de twee gletsjers die we de vrijdag erna hebben belopen. Nadat we de wandeling hadden gemaakt was het tijd om te gaan eten. En na het eten hebben we nog een aantal spelletjes gespeeld.

Nadat we s'ochtends hebben we ontbeten. En was het tijd om de tassen weer in te pakken en om ons klaar te maken voor de dag van het lopen over de gletsjer. We hebben vervolgens een uitleg gekregen over hoe we de spullen aan moesten doen die we nodig hadden op de gletsjers. We zijn vervolgens naar de gletsjer gelopen. Eenmaal bij het begin van de gletsjer Bøverbreen zijn we hier om hoog gegaan en vervolgens een stukje over de vlakte boven aan de berg gelopen. En vervolgens via de Leirbreen terug naar beneden gelopen. Ook al zaten er soms wel moeilijkere stukjes tussen was het een hele leuke indruk wekkende ervaring om gedaan te hebben. Daarna was het tijd om terug te gaan naar Sogndal.

Zaterdag hebben we het na de lange dagen rustig aan gedaan. We hebben boodschappen gedaan en s'avond nog even met een groep samen gezeten om een film te kijken. Zondag was het ook een rustige dag en hebben ik niet zo veel gedaan. s avonds heb ik met een aantal andere studenten gekookt en hebben we samen gegeten. Daarna zijn we naar het stadion naast (bijna in) de hogeschool gelopen. Omdat er een voetbal wedstrijd was waar we als studenten gratis naar toe konden. Het was een leuke ervaring om mee te hebben gemaakt. Sogndal heeft met 2-0 gewonnen.

Maandag hebben we bij het meer van Hafslovatn verschillende samples genomen op verschillende waterdiepte. En ook verschilllende diertjes gevangen bij de sedimenten aan de rand van het meer om woensdag in het lab te gaan bekijken.

Vandaag was het weer tijd voor een wandeling richting een gletsjer de Austerdalsbreen. Waar we ook weer op verschillende plekken aan de rivier op weg naar de gletsjer samples hebben genomen en metingen hebben gedaan zodat we morgen het plaatje van mountain to fjord (het meer van maandag) met de verschillende waarden kunnen onderzoeken en kunnen vergelijken.

• 29 Augustus 2017 - 23:33

Truus De Vries:

stoer om te gaan zwemmen