De laatste week in Noorwegen (Oslo) - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Maartje Vries - WaarBenJij.nu De laatste week in Noorwegen (Oslo) - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Maartje Vries - WaarBenJij.nu

De laatste week in Noorwegen (Oslo)

Blijf op de hoogte en volg Maartje

03 Januari 2018 | Nederland, Alkmaar

Eerst een gelukkig nieuwjaar :)

Het is inderdaad alweer even geleden dat ik nog in Noorwegen zat. En dat ik terug ben gekomen uit Oslo. Maar dan nu toch nog een verslag van de laatste week in Oslo.

Op maandag de eerste dag in Oslo zijn ik en de vriendin die langs kwam naar de kathedraal van Oslo gelopen om daar even binnen te kijken. Het was een kerk met een schildering op het plafond dat mogelijk nog best modern was. en daarna zijn we door gelopen naar de kerstmarkt die verderop in Oslo was. Het was een erg gezellige en drukke kerstmarkt met veel verschillende kraampjes. Daarna zijn we nog een stukje verder gelopen naar het koninklijk paleis gelopen. Later zijn we in de buurt van het hotel naar een pizzeria gelopen waar we erg lekker hebben gegeten.

Dinsdag hebben we ons best gedaan zoveel mogelijk musea te bekijken omdat we een Oslo pas hadden gekocht waarmee we in veel musea gratis naar binnen konden en gebruik konden maken van het openbaar vervoer. Dus we begonnen met naar het open lucht volken musea te gaan met de bus. Het was ondanks de sneeuw. Een mooi en leuk musea om door heen te lopen. Met nog een staafkerk. Daarna zijn we door gelopen naar het Viking museum. Hier hadden ze de 2 goed bewaarde Vikingschepen en een animatie dat het verhaal vertelde van de Vikingen. Het was een mooi en vooral ook indrukwekkend museum om te zien. Maar nog net niet zo indrukwekkend als het centre of the nobel peace. Dat vond ik echt een van de meest indruk wekkende musea. Vooral de ruimte waarin ze door middel van een hele rij met schermen alle mensen en organisaties lieten zien. En waarbij het licht ook reageerde wanneer je er langs liep. Vervolgens hebben we weer ergens iets in de stad gegeten en zijn we nog met de tram naar een bioscoop geweest waar we een Engelse film hebben gekeken (Wind river). Het was een spannende film maar wel leuk om te zien.

Woensdag hadden we afgesproken met een mede student die voor een dag in Oslo zou zijn voor ze weer terug naar Nederland zou gaan. We zijn met de tram naar Vigeland park. Het was wel een mooi park met de rare standbeelden maar zeker de moeite waard. Daarna zijn we terug gelopen langs het paleis en vervolgens over de kerstmarkt en zijn we naar de Icebar gelopen. Een bar die "volledig" uit ijs bestond. Daarna zijn we nog langs de kathedraal gelopen. en hebben we het opera huis nog even bewondert ook al was het een grote ijsbaan omhoog. Daarna hebben we weer ergens iets gegeten. Waarna we afscheid namen van mijn medestudent. Daarna hebben we een gezellige avond gehad.

Donderdag zijn we eerst naar het Akershus gelopen waar we even naar binnen zijn geweest om binnen te kijken. Helaas was het dicht wegens renovaties. Ondanks dat was het zeker leuk om even rond te lopen. Vervolgens zijn we door gelopen opzoek naar het historisch museum. Helaas was dat niet helemaal gelukt en kwamen we in de nationale kust gallerij uit. Hier hebben we nog wel even rond gelopen maar zijn we uiteindelijk redelijk snel weer uit gelopen. Vervolgens zijn we iets door gelopen aangezien daar wel het historisch museum zou moeten zijn. Dat was ook zo en daar zijn toen ook nog even door heen gelopen. Beide museums waren uiteindelijk wel de moeite waard. Daarna was het weer tijd om rustig terug te lopen en zijn we weer ergens iets gaan eten. Vervolgens hadden we het plan om naar de Grünerløkka te gaan om daar nog even iets te gaan drinken. Het was inderdaad een goed en gezellig plan. Ondanks dat het behoorlijk duur was om iets te gaan drinken.

Vrijdag was alweer de laatste dag in Oslo. Maar het was zeker nog gezellig. We zijn eerst naar het museum Munch geweest om te kijken naar de schreeuw. Maar het was niet echt onze dag. Beter gezegd we zijn door het museum gelopen en vervolgens kwamen we tot de conclusie dat de schreeuw er niet was. Maar helaas we hadden gelijk we zijn naar een beveiliger om het te vragen en ze vertelde ons dat we daarvoor naar de nationale galerie moesten. Het museum waar we dus de dag ervoor per ongeluk naar binnen zijn gelopen. Maar we de schreeuw niet hebben kunnen zien. Maar omdat we niet veel zin hadden om weer terug te gaan daar naar toe hebben we het op gegeven en zijn we nog een laatste keer door de stad gelopen langs het paleis en de kerstmarkt. Ook niet vervelend. Daarna was het tijd om te beginnen met inpakken en hadden we nog even de tijd om ergens even te gaan eten. Het weer de pizzeria van de eerste dag omdat we daar wel erg lekker en leuk hadden gezeten. :)

Zaterdag was dan echt de dag dat ik weer naar Nederland zou reizen. Dus s ochtends was het laatste ontbijtje en daarna met de trein richting het vliegveld. Gelukkig ging alles snel en soepel de bagage was snel ingeleverd en daarna door naar de douane. Ook hier waren geen problemen en kon ik zo doorlopen naar de gate richting Stockholm. Ja klopt eerst nog een overstap in Stockholm. Gelukkig was er geen vertraging en ook geen problemen tijdens de overstap. Het ging best snel. En vervolgens zat ik weer voor ik het wist in het vliegtuig naar Amsterdam. Deze vlucht ging ook snel :)
Het laatste wat ik nu nog moest doen was mijn koffers van de band halen en vervolgens weer naar Alkmaar.

De tijd in Noorwegen was echt heel leuk en ik zal het ook zeker nooit vergeten :)

• 04 Januari 2018 - 16:22

Benthe:

Was echt leuk in Oslo! :)