Een vakantie om nooit te vergeten in Tromsø - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Maartje Vries - WaarBenJij.nu Een vakantie om nooit te vergeten in Tromsø - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Maartje Vries - WaarBenJij.nu

Een vakantie om nooit te vergeten in Tromsø

Blijf op de hoogte en volg Maartje

15 Oktober 2017 | Noorwegen, Tromsø

Voor ik reis ga beginnen wil ik alvast zeggen dat Tromsø. "Het parijs van het Noorden" is en dat ik snap waarom ze de stad zo noemen. Tromsø is een mooie en vooral ook indrukwekkende stad waar veel te beleven valt.

Ondanks dat het voor mij op maandag nog niet veel te zien was. Vanwege het vele reizen. Met eerst de busreis van dik 7 uur. Die om half 12 in de ochtend richting Oslo vertrok. Gelukkig ging de tijd heel snel voorbij dankzij de aardige vrouw die naast mij kwam zitten. en waarmee ik bijna de gehele bus reis mee heb zitten praten. Ze kwam zelf uit de buurt van Londen en was op haar weg terug naar huis. Na dat we in Oslo aankwamen was het voor mij tijd om met de bus naar het vliegtuig te gaan. Eenmaal op het vliegveld rustig aan gedaan omdat ik wist dat ik nog een beetje te vroeg was. Dat was maar goed ook. Vlak na de controle ben ik per ongeluk verkeerd gelopen waardoor ik in het gedeelte van de internationale vluchten kwam. Waardoor ik gezellig terug kon lopen naar de vertrek hal om nog een keer door de douane te gaan en deze keer wel naar de kant van de binnenlandse vluchten te lopen. Om vervolgens rustig in het vliegtuig te stappen richting Tromsø. De vlucht was gelukkig ook weer snel voorbij en met een van de mooiste uitzichten. Er was geen wolk te bekennen en zo kon ik alle steden en dorpen zien vanuit het vliegtuig wat zeker de moeite waard was. Helaas was het noorderlicht nog niet te zien. Nadat ik was aangekomen in Tromsø kon ik opzoek gaan naar de bus richting het hostel. Gelukkig waren deze ook snel te vinden en kon ik rustig gaan slapen.

Dinsdag was de eerste echte dag om Tromsø te ontdekken. Het was zeker leuk. Omdat mijn kamergenootje er al eerder als mij was had zij al bijna alle musea gezien. Maar omdat we van te voren hadden afgesproken om gezamenlijk naar het Polarmuseum te gaan hebben we dat nog gezamenlijk gedaan. Het was zeker een mooi museum. Daarna zijn we nog even door Tromsø zelf gelopen en zijn we een paar winkels in en uit geweest was zeker heel gezellig en daar had ik zeker van genoten. Vervolgens was het tijd om in het hostel iets te eten voor we begonnen aan de noorderlicht tour. We hadden al van te voren te horen gekregen dat het mogelijk lastig kon gaan worden voor we echt het noorderlicht zouden zien. Om 7 uur was het tijd om de tour te beginnen we begonnen met rijden in het busje weg van de stad. We waren met een groep van 8 personen van verschillende nationaliteiten ( 2 Brasilianen, Amerikaanse, Spaanse, Franse, Duitse en ik). Het was een erg gezellige en leuke groep. Bij de eerste stop konden we alleen heel vaag een streep in de lucht zien waarvan op de foto wel zichtbaar was dat het het noorderlicht was. Maar het was nog niet de mooie gordijn achtige verschijning die je eigenlijk wil zien. We hebben daar nog een tijdje gewacht bij een kampvuur. Voor we nog iets verder zijn gereden in de hoop dat het vanaf daar wel zichtbaar zou zijn. Helaas was het weer niet het geval. Toen we uiteindelijk besloten om rustig aan terug te rijden zagen we de mooie verschijning van het Noorderlicht toch nog in de vorm die je verwacht als een bewegend gordijn. Het was echt geweldig om het zo in het echt te kunnen zien en niet alleen maar vanaf een filmpje of op de verschillende foto's. Helaas was het mij niet gelukt om een foto er van te maken maar gelukkig waren er wel andere die het is gelukt en hebben de foto's van hen kunnen krijgen na af loop.

Woensdag was het alweer de laatste dag voor mijn kamergenootje in Tromsø voor ze weer naar Sogndal zou vertrekken. We zijn begonnen met een rustige ochtend in de stad met een heerlijke kop thee bij een leuk plekje om de hoek Svermeri. Daarna hebben we nog even door de stad gelopen en hebben we even gezellig in de woonkamer van het hostel gezeten. Gezamenlijk met een paar van de noorderlicht tour. Omdat ik van te voren al contact had met een vriendin van een studiegenootje van de minor. Die ook in Tromsø woonde en ons daar wel zou willen ontmoeten en de stad wou laten zien hadden we samen met haar afgesproken. Na veel heen en weer te hebben geschreven hadden we haar gevonden en zijn we gezamenlijk naar Bukta gereden waar we wat hadden gedronken. Bukta was een klein natuurgebiedje op de punt van het eiland met een klein strandje. Het was zeker gezellig. Helaas was het daarna al snel tijd voor mijn kamergenootje om richting het vliegtuig te gaan. Dus we hadden haar daar afgezet en vervolgens zijn we verder gereden naar de andere kant van het water aan de kant van Tromsdalen. Daar was de mogelijkheid om naar boven te gaan naar de top van de berg Storsteinen. Het plan was om de wandeling die een "half uur" duurde omhoog te lopen. Ik dacht van te voren dat moet goed te doen zijn. Tot ik onderaan aan het begin stond en zag dat het wandelpad stijl omhoog zou gaan. Gelukkig konden we het rustig aan doen en af en toe ook even om kijken met het mooie uitzicht over de stad. Het was echt super mooi en vooral ook omdat de zon langzaam aan het ondergaan was. Het laatste deel van het pad ging via een trap omhoog dat iets beter te belopen was maar nog steeds wel zwaar. Eenmaal op de top was het uitzicht over de stad echt geweldig en de steile wandeling zeker waard. Op de terug weg zijn we via de trap gelopen omdat het langzamer al donkerder werd. Daarna heeft ze mij weer afgezet en ben ik voor me zelf gaan koken. Niet veel later kreeg ik een bericht van haar dat het noorderlicht boven de stad echt geweldig was en dat ik zeker naar buiten moest. Ik ben daardoor ook gelijk naar buiten gerend om te gaan kijken en inderdaad het noorderlicht was echt heel mooi. Het was zelfs te zien ondanks het licht van de stad. Helaas was het lastig om er goede foto's van te maken. Omdat ik dacht het is goed te belopen naar de kabelbaan die ook naar de top van de Storsteinen ging was ik richting daar gelopen. Helaas bedacht ik me onderweg dat ik me geld was vergeten en door het vele proberen om een mooie foto te maken was mijn batterij leeg geraakt. Dus was het tijd voor mij om terug te lopen naar het hostel. En daar vanuit het raam naar het noorderlicht te kijken. Het was echt een heel mooi gezicht om te zien.

Donderdag was het tijd voor mij zelf om de stad nog even te kunnen ontdekken. En om naar een perspectief museum geweest waar verschillende foto's van Tromsø waren van vroeger. Het was zeker de moeite waard. Daarna ben ik nog verder gelopen. Vervolgens ben ik terug gelopen naar het hostel waar ik met mijn Franse kamergenootje in het hostel heb gepraat. En we zijn nog naar het Polaria geweest waar we gratis naar binnen konden omdat we nog maar 15 minuten hadden wat erg aardig was en wat ook zeker genoeg tijd was om er door heen te lopen. En het was ook zeker de moeite waard om heen te gaan. Vervolgens was het plan om burgers te halen bij Burger omdat ze daar de beste van de stad zouden hebben. En inderdaad ze waren erg lekker. Terug in het hostel hadden we gehoord dat er een aantal van plan waren om s avonds naar de top van de Storsteinen te gaan om te kijken naar het Noorderlicht. En omdat mij dat ook zeker een leuk plan leek ben ik mee gegaan. Maar deze keer hadden we de kabelbaan naar de top genomen omdat het toch makkelijker was en het al te donker was om via de andere weg naar boven te gaan. Maar omdat we toch nog behoorlijk lang boven op de Storsteinen hebben staan kijken naar het noorderlicht het was niet zo mooi als de avond er voor. Ondanks dat was het nog steeds echt een heel mooi gezicht boven de stad. Vervolgens zijn we rustig naar beneden gelopen via de trap die ik de dag ervoor ook had genomen. Omdat de kabelbaan al gesloten was. Ondanks dat het al donker was. Was het nog goed te belopen en zeker heel gezellig.

Vrijdag was het tijd om mijn tas weer in te pakken en afscheid te nemen van de geweldige stad Tromsø in de ochtend ben ik door de stad gelopen samen met mijn Franse kamergenootje en hebben we lekker rustig aan gedaan. We zijn weer terug gegaan naar het Svermeri waar we heerlijk hebben genoten van een kop thee en een heerlijk stuk van de zelfgemaakte worteltaart die ook zeker heerlijk was. Vervolgens was het voor mij tijd om nog even snel een pizza te eten als avond eten ondanks dat ik niet zo veel honger had na het stuk worteltaart. Maar omdat ik rond 7 uur zou vliegen wel beter was om het van te voren te doen. Vooral omdat ik nog een lange nacht te gaan had. Na afscheid te hadden genomen van iedereen die ik nog tegen kwam in het hostel was het tijd om naar de bushalte te lopen om naar het vliegveld te gaan. Deze keer ging het wel goed op het vliegveld. En kon ik rustig aan doen. Omdat het kennelijk rustig was had ik alle drie de stoelen vrij naast mij en kon ik lekker uitgebreid zitten. Uit eindelijk heb ik vooral naar buiten gekeken vanaf mijn plek in het vliegtuig omdat als ik naar achter keek nog voor zo lang het duurde kon genieten van het mooie uitzicht op het Noorderlicht. Het was echt super mooi om te zien vanuit het vliegtuig te bewonderen. Eenmaal aangekomen in Oslo was had ik twee de tijd om te wachten op de bus die mij weer terug zou brengen naar Sogndal. De tijd vloog voorbij door dat ik met een vrouw aan de praat raakte die ook op haar bus aan het wachten was. Toen de bus naar Sogndal aan was gekomen had ik afscheid van haar genomen en ben ik in gestapt en kon de lange bus reis naar Sogndal weer beginnen. Helaas was het mij niet echt gelukt om in de bus in slaap te vallen waardoor het uiteindelijk nog langer leek te duren. Gelukkig kwam er uiteindelijk toch nog een einde aan en was ik weer terug in Sogndal om 5 uur s' ochtends. En was het tijd om lekker te gaan slapen.

Zaterdag ondanks mijn korte nacht slaap door dat mijn kamergenootje ook weer wakker was geworden kon ik genieten van een rustig dagje. Dat in het teken stond van veel wassen, boodschappen en rustig aan doen was. Net als vandaag. Morgen begint er weer een nieuwe week met nieuwe ervaringen.

  • 20 Oktober 2017 - 12:59

    Hannie:

    Ha Maartje,

    Even een groet uit Alkmaar ,hier regent het maar het is niet koud.
    We hebben de afgelopen week heel mooi weer gehad dus de
    regen van nu is niet erg.
    Maartje wat een mooie foto's wens je veel succes en veel plezier.

    hartelijke groet ,
    Hannie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 08 Juli 2017
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 9635

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 Juli 2017

Half jaar naar Noorwegen voor mijn minor

Landen bezocht: